Datum zveřejnění:

15.12.2016

DOI:  https://doi.org/10.21104/CL.2016.4.06

Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. Český lid poskytuje otevřený přístup k veškerému svému obsahu v rámci licence
Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.

Abstrakt:

Study of rituals can rarely do without the examination of music which constitutes an important non-verbal part of their structure. The process of rituals correlates with music which determines the rhythm of changes. The study is based on field research of the annual spring ritual cycles in Bohemia, Slovakia and Basel, Switzerland, which are compared. Music in rituals can be applied in two forms: as protocolar (becoming the identifier of the ritual) or arbitrary. The processes of the Shrovetide rituals are interpreted according to Gennepov classification of transitional rituals with the key feature of the liminal (threshold) phase; in the same way Victor Turner’s terms such as communitas and anti-structure are applied.

Klíčová slova

traditional music;ritual;ceremony;carnival;fasnacht;ethnomusicology;liminality;anti-structure;communitas;Arnold van Gennep;Victor Turner

Text článku

Reference

Cieslarová, Olga V.: 2013 –  Fasnacht v Basileji karneval?  Praha: Brkola.

Bachtin, Michail Michajlovič: 1997 – François  Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha Argo.

Barthelmes, Barbara – De la Motte-Haber, Helga (eds.): 1999 –  Musik und Ritual. Fünf Kongressbeiträge und ein Seminarbericht. Mainz: Schottt.

Eriksen, Thomas Hylland: 2008 – Sociální a kulturní antropologie. Příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál.

Frolec, Václav: 1982 –  Lidová obyčejová tradice a obřadní kultura. Terminologické otázky. Národopisné aktuality 19:  252–271.

van Gennep, Arnold: 1909 – Les rites de pasage. Étude systématique des rites. Paris:
É. Nourry.

van Gennep, Arnold: 1997 – Přechodové rituály. Systematické studium rituálů. Praha: Lidové noviny.

Gluckman, Max: 1962 – Essays on the ritual and social relations. Manchester: Manchester University Press.

Goldschmidt, Anne: 1989 – Handbuch des deutschen Volkstanzes. Wilhelmshaven: Florian Noetzel Verlag.

Chlup, Radek: 2005 – Struktura a antistruktura – Pojetí rituálu Victora Turnera. Religio 13: 3–28; 179–197.

Janáček, Leoš: 1955 – Pod šable. Tanec mečový na naší domácí půdě. In: Leoš Janáček o lidové písni a lidové hudbě. Ed. Jiří Vysloužil, Praha: Státní nakladatelství hudby a umění, 235–236.

Kratochvíl, Matěj – Tyllner, Lubomír: 2007 – Masopustní koleda na Doudlebsku. Praha: Etnologický ústav AV ČR, v. v. i.

Kresánek, Jozef: 1951 – Slovenská ľudová pieseň so stanoviska hudobného. Bratislava: Slovenská akadémia vied.

Lévi-Strauss, Claude:  2006 – Mythologica. Syrové a vařené. Praha: Argo.

Nejkova, Ruža – Fol, Valerija: 2000 – Огън и музика. София: Академично издателство „Проф. Марин Дринов“.

Nettl, Bruno: 1983 – The Study of Ethnomusicology. Twenty-nine Issues and Concepts. Urbana: The University of Illinois Press.

Nodl, Martin – Šmahel, František (Eds.): 2014 – Slavnosti, ceremonie a rituály pozdního středověku. Praha: Argo.

Pospíšil, František: 1911 – Mečový (zbrojný) tanec na slovanské půdě. Národopisný věstník českoslovanský 6, s. 25–55.

Rappaport, Roy A.: 2002 – Ritual and Religion the Making of Humanity. Cambridge: Cambridge University Press.

Stavělová, Daniela: 2008 – Červená růžičko, proč se nerozvíjíš. Doudlebská masopustní koleda: tanec, identita, status a integrace. Praha: Etnologický ústav AV ČR, v. v. i.  

Tyllner, Lubomír: 2010 – Tradiční hudba. Hledání kořenů. Praha: Etnologický ústav AV ČR, v. v. i.kademie věd České republiky.

Turner, Victor: 1969 – The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Chicago: Aldine Publishing.

Turner, Victor: 2004 – Průběh rituálu. Brno: Computer Press 2004.

Turner, Victor: 1982  – From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications.

Vavák, František Jan: 1802 – Smlouvy, aneb chvalitebné řeči svatební. Kutná Hora.

Zíbrt, Čeněk: 1895 – Jak se kdy v Čechách tancovalo. Praha: František Šimáček.