Datum zveřejnění:

25.6.2018

DOI:

https://doi.org/10.21104/CL.2018.2.05

Abstrakt:

This paper focuses on the work
of a North-Bohemian painter, Vincenz
Janke (1769–1838). While active, this author
belonged among the most important
representatives of craft painting on glass.
His importance is evidenced by a collection
of over 200 extant pieces which can be
directly attributed to V. Janke or a family
workshop operating in today’s Nový Bor,
which was run by him in the first third of
the 19th century. The painter’s work is
exceptional due to its undoubtable artistic
and drawing qualities which derive from
high art. However, it also bears discernable
features coincident with those of mass-
produced goods destined for wide popular
classes (e.g. thematic selection, production
in series, contours favoured over painting).
According to a widespread thesis,
folk painting on glass originates in the
artistic expression of professionally trained
painters who were primarily oriented on
a bourgeois customer base.

Klíčová slova

Vincenz Janke, Nový Bor, Skalice u České Lípy, reverse painting on glass, folk art, craft, iconography, museum collections

Text článku

Reference

Státní oblastní archiv v Litoměřicích, sbírka matrik severočeského kraje: matriky Nového Boru a Skalice
Sbírkové fondy muzeí a galerií:
Blatské muzeum v Soběslavi – pobočka Husitského muzea v Táboře; Etnografický ústav Moravského zemského muzea v Brně; Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích; Krkonošské muzeum ve Vrchlabí; Městské muzeum a galerie Polička; Městské muzeum a knihovna Čáslav; Městské muzeum v Ústí nad Orlicí; Městské muzeum v Železném Brodě; Muzeum Českého ráje v Turnově; Muzeum Dr. Hostaše v Klatovech; Muzeum Cheb; Muzeum Jindřichohradecka v Jindřichově Hradci; Muzeum Karlovy Vary; Muzeum Mladoboleslavska v Mladé Boleslavi; Muzeum Novojičínska v Novém Jičíně; Muzeum Podblanicka – pobočka Benešov u Prahy; Muzeum Podbezdězí v Bělé pod Bezdězem – pobočka muzea Mladoboleslavska; Muzeum města Ústí nad Labem; Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou; Muzeum Šumavy v Sušici s pobočkami v Kašperských Horách a Železné Rudě; Muzeum v přírodě Rožnov pod Radhoštěm; Muzeum východních Čech Hradci Králové; Národní muzeum – Etnografické oddělení a Oddělení starších českých dějin Historického muzea; Národní památkový ústav – státní zámek Libochovice; Národní památkový ústav středních Čech – fond Jemniště; Oblastní muzeum v Děčíně s pobočkami v Rumburku a Varnsdorfu; Regionální muzeum v Českém Krumlově; Severočeské muzeum v Liberci; Sklářské muzeum Nový Bor; Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy; Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze; Vlastivědné muzeum a galerie v České Lípě; Západočeské muzeum v Plzni – Umělecko průmyslové oddělení

Brožková, Helena. 2009. Daniel a Ignác Preislerové, Barokní malíři skla a porcelánu. Praha: Uměleckoprůmyslové muzeum.
Brožková, Helena. 2012. Podmalby ve sbírce UPM v Praze. Sklář a keramik 62: 1–2: 17–24.
Buchner, Heinrich. 1936. Hinterglasmalerei in der Böhmerwaldlandschaft und Südbayern. München: Neuer Filser-Verlag.
Brückner, Wolfgang –Muth, Hanswernfried –Trenschel, Hans-Peter. 1983. Hinterglasbilder aus unterfränkischen Sammlungen. Würzburg: Freunde mainfränkischer Kunst und Geschichte E. V.
Geyssant, Jeannine 2008. Peintures sous verre, de l'antiquité à nos jours. Paris: Massin.
Jelínková, Nora. 2009. Řemeslné podmalby na skle ze sbírek Jihočeského muzea. In: Jihočeský sborník historický 77-78: 2008-2009: 361-380.
Kafka, Luboš. 1996. Obrázky na skle v severních a severozápadních Čechách. Český lid 83: 313–334.
Kafka, Luboš. 2013. Lidové podmalby na skle ze sbírek Národního muzea v Praze. Praha: Národní muzeum – Lika klub.
Kafka, Luboš. 2015. Malované na skle. Praha: Lika klub.
Kafka, Luboš. 2017. Severočeská podmalba na skle. Příspěvek k typologii malby na skle se zřetelem k tvorbě Vincenze Jankeho. In: Vincenz Janke 1769–1838. Podmalby na skle/Hinterglasbilder. Liberec: Severočeské muzeum v Liberci: 13–28.
Kalinová, Alena. 2014. Lidové podmalby na skle. Sbírka moravského zemského muzea.
Brno: Moravské zemské muzeum.
Friedrich Knaipp – Brückner, Wolfgang. 1988. Hinterglasbilder-Künste. Eine Bilddokumentation, Linz: Landesverlag.
Krámská, Bohunka. 2017. Genealogický exkurz do rodu obchodníků a malířů skla Janke. In: Vincenz Janke 1769–1838. Podmalby na skle/Hinterglasbilder. Liberec: Severočeské muzeum v Liberci: 95–105.
Krámská, Bohunka. 2018. Vincenz Janke – malíř podmaleb na skle. Betlemář 61: 3–7. Reslová, Eva – Kühn, Petr. 2009. Podmalby Vincenze Jankeho v Českolipském muzeu. Bezděz 18: 275–280.
Ryser, Friedrich. 1991. Verzauberte Bilder. Die Kunst der Malerei hinter Glas von der Antike bis zum 18. Jahrhundert. München: Klinkhardt & Biermann.
Steiner, Wolfgang. 2006. Kein Hayde in Augsburg. Weltskunst, 15: 34–39.
Steiner, Wolfgang. 2006. Kein Hayde in Augsburg. In: Vincenz Janke 1769–1838. Podmalby na skle/Hinterglasbilder. Liberec: Severočeské muzeum v Liberci: 65–73.
Šimánková, Dagmar. 2003. Vznik a vývoj sklářské obchodní kompanie Janke a její podíl na vývozu českého skla v letech 1766 - 1773 do Španělska. Bezděz 12: 119–140.
Štiess Bedřich. 1966. K problematice vztahu poutních míst a výroby lidových maleb na skle. Český lid 53: 36–40.
Toman, Prokop. 1936. Nový slovník československých výtvarných umělců. Sv. 1. Praha: Rudolf Ryšavý.
Trepesch, Christof. Zum Stil des Vincenz Janke. In: Vincenz Janke 1769–1838. Podmalby na skle/Hinterglasbilder. Liberec: Severočeské muzeum v Liberci: 85–90.
Vincenz Janke 1769–1838. Podmalby na skle/Hinterglasbilder. 2017. Liberec: Severočeské muzeum v Liberci: 95–105.
Vlnas, Vít. 2001. Sláva barokní Čechie. Umění, kultura a společnost 17. a 18. století. Praha: Národní galerie.
Vydra, Josef. 1957. Die Hinterglasmalerei: Praha: Artia.
Výroční zpráva Západočeského umělecko-průmyslového musea města Plzně za správní rok 1928. 1928. Plzeň: Západočeské umělecko-průmyslové museum.