Date of publishing:

25.3.2024

DOI:  https://doi.org/10.21104/CL.2024.1.02

Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. The Český lid provides open access to all of its content under license
Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.

Abstract:

This text focuses on aspects of the integration process of immigrants from the perspective of intercultural workers. It explores how intercultural workers perceive and understand integration in the Czech Republic, with a special emphasis on their interpretation of what makes a successfully integrated immigrant. The research was conducted using qualitative methodology. Our conclusions indicate the predominance of a dualistic view of integration based on the acquisition of Czech language skills and the achievement of self-sufficiency. A different approach to integration casts doubt on prioritizing fluency in the local language. It stresses the threat of exclusion that such an approach may generate for individuals who require more time to learn Czech or who do not master it perfectly. This research contributes to understanding the integration of immigrants and reveals a complex interplay of language, self-reliance, cultural prejudices, and the role of intercultural workers in it.

Keywords

integration, intercultural work, intercultural communication

Article Text

References

Berger, Peter L. – Luckmann, Thomas. 1966. The social construction of reality. US: Penguin Books.
Berry, John W. 1997. Immigration, acculturation, and adaptation. Applied psychology 46,1: 5-68. doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01087.x
Berry, John W. 2009. A Critique of critical acculturation. International Journal of Intercultural Relations 33: 361–371. doi.org/10.1016/j.ijintrel.2009.06.003
Bhawuk, Dharm – Brislin, Richard. 1992. The measurement of intercultural sensitivity using the concepts of individualism and collectivism. International Journal of Intercultural Relations 16, 4: 413–436. doi.org/10.1016/0147-1767(92)90031-O
Bowen, Glenn A. 2009. Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal 9, 2: 27–40. doi.org/10.3316/QRJ0902027
Braun, Virginia – Clarke, Victoria. 2006. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology 3, 2: 77–101. doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Deardorff, Darla K. 2011. Assessing intercultural competence. New Directions for Institutional Research 149: 65–79.
Dohnalová, Eva. 2014. Podstata a principy interkulturní práce. In: Palaščáková, Dita (ed.): Formování profese interkulturní pracovník/pracovnice: Zahraniční zkušenosti, praxe a vzdělávání v ČR. Praha: InBáze: 45–92.
Duemmler, Kerstin. 2015. The exclusionary side effects of the civic integration paradigm: boundary processes among youth in Swiss schools. Identities: Global studies in Culture and power 22, 4: 378–396. doi.org/10.1080/1070289X.2014.992435
Ezzedine, Petra. 2018. Migrace jako pohyb emocí, souhrn poznatků z aplikovaných výzkumů [online]. [2023-07-15]. In: Emoce a duševní zdraví v migraci. Zápis a výstupy ze semináře pro interkulturní a sociální pracovníky. Praha: SIMI. Available at: www.migrace.com/docs/190311_prakticka-doporuceni_seminar_dusevni-zdravi.pdf.
Gabal, Ivan. 2004. Analýza postavení cizinců dlouhodobě žijících v ČR a návrh optimalizačních kroků. Prague: Ivan Gabal Analysis and Consulting. [2023-07-10]. Available at: ec.europa.eu/migrant-integration/sites/default/files/2008-08/docl_1349_600424750.pdf.
Janebová, Radka. 2013. Kulturní senzitivita. In: Matoušek, Oldřich et al.: Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál.
Joppke, Christian. 2007. Immigrants and Civic Integration in Western Europe. In: Banting, Keith – Courchene, Thomas J. – Seidle, F. Leslie: Belonging? Diversity, recognition and shared citizenship in Canada. Quebec: Institute for Research on Public Policy.
Inkluze interkulturně 2. InBáze, z. s.[online]. [2023-08-11]. Available at: inbaze.cz/inkluze-interkulturne-2/
Integrace cizinců. Ministerstvo vnitra [online]. [2023-06-10]. Available at: www.mvcr.cz/migrace/clanek/zakladni-dokumenty-k-integracni-politice-ke-stazeni.aspx.
Integrační centrum Praha. 2019. Výroční zpráva za období 2018–2019. Praha: Integrační centrum Praha o. p. s.
Kožíšek, Luboš – Makúch, Branislav. 2019. We Face Challenges Together: Good practice examples. Praha: Česko-německý fond budoucnosti.
Leontiyeva, Yana – Vávra, Martin (eds.). 2009. Postoje k imigrantům. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
Matoušek, Oldřich. 2013. Teorie multikulturalismu. In: Matoušek, Oldřich et al.: Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál.
Navrátil, Pavel. 2013. Sociální fungování a životní situace. In: Matoušek, Oldřich et al.: Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál.
Palaščáková, Dita (ed). 2014. Úvod. In: Palaščáková, Dita (ed.): Formování profese interkulturní pracovník/pracovnice: Zahraniční zkušenosti, praxe a vzdělávání v ČR. Praha: InBáze: 9–11.
Paul, Jim. 1996. Between-method triangulation in organizational diagnosis. International Journal of Organizational Analysis 4, 2: 135–153. doi.org/10.1108/eb028845
Samovar, Larry A. – Porter, Richard E. – McDaniel, Edwin R. 2010. Communication between cultures. Wadsworth, USA: Cengage Learning.
Terminologický slovník – krizové řízení a plánování obrany státu. 2016. Ministerstvo vnitra ČR [online]. [2020-04-01]. Available at: www.mvcr.cz/clanek/terminologicky-slovnik-krizove-rizeni-a-planovani-obrany-statu.aspx.
Usnesení vlády České republiky č. 1051 o Postupu při realizaci aktualizované Koncepce integrace cizinců – Ve vzájemném respektu v roce 2023. 2022. Ministerstvo vnitra ČR [online]. [2023-05-01]. Available at: www.mvcr.cz/migrace/soubor/postup-pri-realizaci-kic-v-roce-2023-pdf.aspx.