Date of publishing:

25.3.2019

DOI:  https://doi.org/10.21104/CL.2019.1.02

Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. The Český lid provides open access to all of its content under license
Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.

Abstract:

The aim of this study is to critically analyze the role of printed fanzines in post-digital era. Fanzines are non-commercial magazines which are mainly produced by the insiders of subcultures. They used to brought fresh information to readers but their role has changed. The main research question of this study is why do authors from Czech insiders of hardcore-punk subculture (which are currently the most active producers) still produce printed magazines when fresh information can be easily found on the internet. Fanzines in contrast with mainstream media are participatory media (which turn consumers into producers) – subculture has non-hierarchical structure therefore it offers a bigger space for participation. I chose the method of qualitative in-depth interviews with 8 informers to be able to learn more about subcultural mechanisms – part of the informers were active in pre-digital era and the second part of the informers were active in post-digital era. This range of informers helped me to depict the change which came along with digital media.

Keywords

fanzines, post-digital era, alternative media, nostalgy, participatory culture, subcultures

Article Text

References

Atton, Chris. 2010. Popular Music Fanzines: Genre, Aesthetics, and the „Democratic Conversation“. Popular Music and Society 33, 4: 517–531.
Balon, Jan – Šubrt, Jiří. 2010. Soudobá sociologická teorie. Praha: Grada.
Bennett, Andy. 2011. The post-subcultural turn: some reflections 10 years on. Journal of Youth Studies. [2018-01-24]. Dostupné z: www.researchgate.net/publication/232840896_The_Post-Subcultural_Turn_Some_Reflections_10_Years_on
Bishop, Ryan – Gansing, Kirstoffer – Parikka, Jussi – Wilk, Elvia. 2017. Across & Beyond: A Transmediale Reader on Post-Digital Practices, Concepts, and Institutions. Berlin: Sternberg Press.
Blažek, Miroslav. 2009. Tvorba bibliografie českých punkových fanzinů mezi lety 1976–2007. Diplomová práce. Brno: Masarykova Univerzita, Filozofická fakulta, Katedra informačních studií a knihovnictví. Vedoucí práce: PhDr. Michal Lorenz.
Carpentier, Nico. 2011. Media and Participation: A Site of Ideological-Democratic Struggle. Bristol: Intellect.
Cella, Bernhard et al. 2017. NO-ISBN on self-publishing. Vienna: Salon für Kunstbuch.
Coupland, Douglas – Obrist, Hans Ulrich – Basar, Shumon. 2015. The Age of Earthquakes:
A Guide to the Extreme Present. New York: Blue Rider Press.
Daniel, Ondřej (ed.). 2016. Kultura svépomoci: Ekonomické a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 58., ediční řada Varia.
Duncombe, Stephen. 2008. Notes from Underground: Zines and the politics of alternative culture. Portland: Microcosm Publishing.
Fiske, John. 2010. Understanding Popular Culture. London: Routledge.
Gunderloy, Mike. 1988. How to Publish a Fanzine. Washington: Loompanics Unlimited.
Hall, Stuart. 2006. Resistance Through Riuals: Youth Subcultures in post-war Britain. New York: Routledge.
Hebdige, Dick. 2012. Subkultura a styl. Praha: Dauphin/Volvox Globator.
Hroch, Miloš. 2016. Samizdat v informační době: Jak ovlivnil Web 2.0 kulturu fanzinů? Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií. Vedoucí práce: Pavel Turek, Ph.D.
Hroch, Miloš (ed.). 2017. Křičím: „To jsem já.“ Příběhy českého fanzinu od 80. let po současnost. Praha: Page Five.
Hytych, Roman – Říháček, Tomáš. 2013. Metoda zakotvené teorie. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: MUNI Press. [2018-01-24]. Dostupné z: www.researchgate.net/profile/Tomas_Rihacek/publication/258994659_Metoda_zakotvene_teorie/links/004635298f71e53e47000000/Metoda-zakotvene-teorie.pdf
Jenkins, Henry. 2006. Fans, Bloggers and Gamers: exploring participatory culture. New York – London: NYU Press.
Jenkins, Henry. 2012. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. London: Routledge.
Jenkins, Henry – Ito, Mizuk – Boyd, Danah. 2016. Participatory Culture in a Networked Era. Cambridge: Polity Press.
Jurčak, Alexej. 2018. Bylo to na věčné časy, dokud to neskončilo: Poslední sovětská generace. Praha: Karolinum.
Kolářová, Jitka. 2007. Organizační rutiny alternativních médií. Ideologie a praxe redakce časopisu Přímá cesta. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií. Vedoucí práce: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Ludovico, Alessandro. 2012. Post-Digital Print. The Mutation of Publishing since 1894. Eindhoven: Onomatopee.
Machovec, Martin – Navrátil, Pavel – Stárek, František. 2012. „Hnědá kniha“ o procesech s českým undergroundem. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů.
Matonoha, Jan. 2015. „Ženám inženýrství nevěřím“: Zraňující přilnutí a gender v Českém snáři. A2 16: 5.
McQuail, Denis. 2002. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
Nenadál, Adam. 2002. Hudební fanzin jako pokrač. samizdatu. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociální věd, Katedra mas. komunikace. Vedoucí práce: Barbara Köpplová.
Redhead, Steve. 1998. Clubcultures Reader: Reading in Popular Cultural Studies. New Jersey: Wiley-Blackwell
Reynolds, Simon. 2010. Retromania: Pop culture’s addiction to its own past. London: Faber and Faber.
Ryšávka, Jakub. 2010. České amatérské metalové webziny na internetu: popis a analýza mediální scény. Diplomová práce. Brno: Masarykova Univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra mediálních studií a žurnalistiky. Vedoucí práce: Prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Spencer, Amy. 2008. The Rise o Lo-fi Culture. London: Marion Boyars Publishers Ltd.
Thornton, Sarah. 1996. Club Cultures: Music, Media And Subcultural Capital. Middletown: Wesleyan University Press.
Vaněk, Miroslav. 2002. Ostrůvky svobody: Kulturní a občanské aktivity mladé generace v 80. letech v Československu. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR – Votobia.