Datum zveřejnění:

25.6.2021

DOI:  https://doi.org/10.21104/CL.2021.2.02

Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. Český lid poskytuje otevřený přístup k veškerému svému obsahu v rámci licence
Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.

Abstrakt:

The paper is based on interviews with Czech Muslim community leaders and focuses on the way they interpret the concept of jihad, how they think the concept should be implemented in action, and what factors shape their interpretations. It reveals two parallel understandings of the concept: a wider interpretation (i.e., the struggle to promote something good) and a narrow one (armed struggle). Three different typologies of jihad have been identified. With regard to the narrow definition of the concept, there is a consensus that jihad is legitimate in self-defence. Conversely, there is a tendency to reject the offensive jihad, but there is little consensus regarding the many conditions under which jihad can be declared and waged, especially as to the authority that can declare jihad or if it exists. The interpretative plurality is shaped by five factors, which relate to different authorities, ethical principles and audiences, different interpretations of Islamic history.

Klíčová slova

Islam; Muslims; Czech Republic; jihad; self-interpretation

Text článku

Reference

Abdel-Malek, Anouar. 1963. Orientalism in Crisis. Diogenes 11, 44: 103–140.
Arnason, Johann Páll. 2003. Civilizations in Dispute. Leiden: Brill.
Čejka, Marek. 2020. Korán, meč a volební urna. Zdroje a podoby islamismu. Praha: Academia.
Geertz, Clifford. 1968. Islam Observed. Religious Development in Morocco and Indonesia. Chicago: Chicago University Press.
Hendl, Jan. 2008. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hourani, Albert. 1976. History. In: Binder, Leonard (ed.): The Study of the Middle East: Research and Scholarship in the Humanities and the Social Sciences. New York: John Wiley and Sons: 104–125.
Juergensmeyer, Mark. 2007. Teror v mysli boží. Praha: CDK.
Kepel, Gilles. 2002. Jihad: The Trail of Political Islam. Cambridge: Harvard University Press.
Kepel, Gilles. 2008. Beyond Terror and Martyrdom: The Future of the Middle East. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press.
Kropáček, Luboš. 2007. Duchovní cesty islámu. Praha: Vyšehrad.
Kropáček, Luboš. 2012. Náboženské pole muslimských přistěhovaleckých komunit. In: Havelka, Miloš a kol.: Víra, kultura a společnost. Náboženské kultury v českých zemích 19. a 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart: 127–146.
Kurzman, Charles. 2011. The Missing Martyrs: Why There are so few Muslim Terrorists. Oxford: Oxford University Press.
Mendel, Miloš a kol. 2008. Islám v srdci Evropy. Praha: Academia.
Mendel, Miloš. 2010. Džihád. Islámské koncepce šíření víry. Brno: Atlantis.
Ostřanský, Bronislav. 2014. Atlas muslimských strašáků. Praha: Academia.
Ostřanský, Bronislav. 2016. Islám a muslimové českými očima – dialog, nebo míjení? In: Beránek, Ondřej – Ostřanský, Bronislav (eds.): Stíny minaretů. Islám a muslimové jako předmět českých veřejných polemik. Praha: Academia: 14–56.
Ostřanský, Bronislav (ed.). 2017. Islamofobie po česku. Praha: Vyšehrad.
Pape, Robert. 2006. Dying to Win. Strategic Logic of Suicide Terrorism. Chicago: Chicago University Press.
Rodinson, Maxim. 2015. Marxism and the Muslim World. London: Zed Books.
Said, Edward W. 1981. Covering Islam. New York: Pantheon Books.
Said, Edward W. 2006. Orientalismus. Západní koncepce islámu. Praha: Paseka.
Strauss, Anselm – Corbin, Juliet. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Podané ruce.
Topinka, Daniel (ed.). 2016. Muslimové v Česku. Etablování muslimů a islámu na veřejnosti. Brno: Barrister and Principal.