Datum zveřejnění:
15.12.2018
DOI: https://doi.org/10.21104/CL.2018.4.03
Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
Abstrakt:
Contrary to the currently prevailing neomarxist concept of hegemony, this study uses a model of participative culture in the research of popular culture. It is based on the idea of cooperation between agents of cultural industry and its users, especially in the environment of distinct subcultures. The author of the study complements this idea with the concept of the participatory game as a fundamental principle in the genesis and reception of popular culture. This game element is related to the concept of archetypal-mythical thinking, which is also characteristic of present-day man. This concept brings the sense of the sacred into popular culture. The author sees this phenomenon as particularly important, especially in the area of popular fantastical literature (science fiction, fantasy), the basic characteristics of which include the so-called sense of wonder. He presents fanfiction, in which “amateurs” recreate and reinterpret pop culture artifacts.
Klíčová slova
popular culture; participatory culture; game; myth; numinosum; sense of wonder
Text článku
Reference
Barthes, Roland. 2004. Mytologie. Praha: Dokořán.
Belldandy. 2012. FANFICTION aneb Každý čteme jinou knihu. Belldandy o slashi:
fanfikční čtenářský deník vdané paničky. [online]. Belldandy. [2017-11-13]
Dostupné z: belldandy.webnode.cz/news/kazdy-cteme-jinou-knihu
Bílek, Petr A. 2006. Diskurzivní prostor popkultury aneb Proč by Otokar
Březina neměl přejet krtečka. Slovo a smysl. [online]. Filozofická fakulta
UK. [2017-09-03] Dostupné z: slovoasmysl.ff.cuni.cz/node/149
Borecký, Vladimír. 1996. Imaginace a kultura. Praha: Karolinum.
Bubíková, Šárka. 2017. Fany, fandomy a fanfic. Host 32, 2: 18–21.
Coppa, Francesca. 2017. The Fanfiction Reader: Folk Tales for the Digital Age.
Ann Arbor: University of Michigan Press.
Cthulhu Mythos. 2018. [online]. Fanfiction.net. [2018-01-15] Dostupné
z: www.fanfiction.net/book/Cthulhu-Mythos/
Daniel, Ondřej – Kavka, Tomáš – Machek, Jakub. 2013. Úvod. In: Daniel, Ondřej –
Kavka, Tomáš – Machek, Jakub (eds.): Populární kultura v českém prostoru.
Praha: Karolinum: 13–22.
De Certeau, Michel. 1984. The Practice of Everyday Life. Berkeley – Los Angeles:
University of California Press.
De Certeau, Michel. 2010. Čtení jako pytlačení. In: Dvořák, Tomáš (ed.): Kapitoly z dějin
a teorie médií. Praha: Akademie výtvarných umění: 135–146.
Dědinová, Tereza. 2015. Po divné krajině: charakteristika a vnitřní členění fantastické
literatury. Brno: Masarykova univerzita.
During, Simon. 2005. Cultural Studies: A Critical Introduction. London – New York: Routledge.
Eliade, Mircea. 2006. Posvátné a profánní. Praha: Oikoymenh.
Eliade, Mircea. 2011. Mýtus a skutečnost. Praha: Oikoymenh.
English, James F. 2011. Ekonomie prestiže: ceny, vyznamenání a oběh kulturních
hodnot. Brno: Host.
Fiske, John. 2017. Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis.
Galbo, Joe. 2013. Otázka pro… Johna Fiskea. Slovo a smysl. [online]. Filozofická fakulta UK.
[2017-0w8-22] Dostupné z: slovoasmysl.ff.cuni.cz/node/495
Gunn, James. 2005. Toward a Definition of Science Fiction. In: Gunn, James – Candelaria,
Matthew (eds.): Speculations on Speculation: Theories of Science Fiction.
Lanham: Scarecrow Press: 5–12.
Hall, Stuart. 2010. Kódování/dekódování. In: Dvořák, Tomáš (ed.): Kapitoly z dějin a teorie
médií. Praha: Akademie výtvarných umění: 105–116.
Hartwell, David G. 2005. The Golden Age of Science Fiction is Twelve. In: Gunn, James
– Candelaria, Matthew (eds.): Speculations on Speculation: Theories of Science Fiction.
Lanham: Scarecrow Press: 269–288.
Herec, Ondrej. 2001. Hľadanie nových zázrakov. In: Herec, Ondrej: Cyberpunk: vstupenka
do tretieho tisícročia. Bratislava: Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovatelov: 218–236.
Herec, Ondrej. 2008. Pocit zázraku. In: Herec, Ondrej: Z teórie modernej fantastiky.
Bratislava: Literárne informačné centrum: 22.
Hodkinson, Paul. 2005. „Insider Research“ in the Study of Youth Cultures.
Journal of Youth Studies 2, 8: 131–149.
Huizinga, Johan. 2000. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin.
Janáček, Pavel. 2004. Literární brak: operace vyloučení, operace nahrazení,
1938–1951. Brno: Host.
440 Český lid 105 4 2018
Jenkins, Henry. 2006. Star Trek Rerun, Reread, Rewritten: Fan Writing as Textual Poaching.
In: Jenkins, Henry: Fans, Bloggers, and Gamers. Exploring Participatory Culture.
New York – London: New York University Press: 37–60.
Jenkins, Henry. 2008. ‘Quentin Tarantino’s Star Wars’? Grassroots Creativity Meets
the Media Industry. In: Jenkins, Henry: Convergence Culture. Where Old and New
Media Collide. New York – London: New York University Press: 135–173.
Joshi, S. T. 2004. H. P. Lovecraft: A Life. West Warwick: Necronomicon Press.
Ketterer, David. 1974. New Worlds for Old: The Apocalytic Imagination, Science Fiction,
and American Literature. Norwell: Anchor Press.
Kolář, Jan. 2017. Kapitán Certeau a poručík Jenkins v síti metafor: fanfikce mezi subverzivní
imaginací a empirickou konformitou. In: Bílek, Petr A. – Šebek, Josef (eds.): Česká
populární kultura: Transfery, transponování a další tranzitní procesy.
Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy: 350–377.
Komárek, Stanislav. 2008. Příroda a kultura: svět jevů a svět interpretací. Praha: Academia.
Kudláč, Antonín K. K. 2014a. Rozličné chuti hrůzy. Partonyma 3, 10–11: 3–4.
Kudláč, Antonín K. K. 2014b. Populární kultura jako vše kolem nás? Culturologia:
The Journal of Culture 2, 2: 66–67.
Kudláč, Antonín K. K. 2016. Anatomie pocitu úžasu: česká populární fantastika 1990–2012
v kulturním, sociálním a literárním kontextu. Brno: Host.
Laonnelith. 2011. Komentář z 13. 10. 2011. Fanfiction čtenářský deník. [online]. FF deník.
[2018-09-19] Dostupné z: www.ffdenik.cz/index.php
Lee, Richard E. 2003. Life and Times of Cultural Studies: The Politics and Transformation
of the Structures of Knowledge. Durham – London – Hong Kong: Duke University
Press, Hong Kong University Press.
Malíček, Juraj. 2012. Popkultúra: návod na použitie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
Malíček, Juraj. 2016. The Pleasure of Appearence and Knowledge: Pop Culture as Experience.
Krakov: Spolok Slovákov v Poľsku.
Mendlesohn, Farah. 2003. Religion and Science Fiction. In: James, Edward – Mendlesohn,
Farah (eds.): The Cambridge Companion to Science Fiction. New York: Cambridge
University Press: 264–275.
Müller, Richard. 2014. Obměny kultur, ohyby materiality: K myšlení kulturního materialismu
a nového historismu. In: Müller, Richard – Šebek, Josef (eds.): Texty v oběhu: Antologie
z kulturně materialistického myšlení o literatuře. Praha: Academia: 47–52.
Neubauer, Zdeněk. 1990. Do světa na zkušenou čili O cestách tam a zase zpátky.
Praha: Doporučená četba.
Neubauer, Zdeněk. 1991. Mythus. Prostor 2, 15: 39–56.
Otto, Rudolf. 1998. Posvátno: iracionalita v ideji božství a její poměr k racionalitě.
Praha: Vyšehrad.
O’Really, Alice. 2018. Elysejský klíč. Elysejský klíč. [online]. Alice O’Really.
[2018-09-19] Dostupné z: www.elysejsky-klic.estranky.cz/
Panshin, Alexei – Panshin, Cory. 2010. The World Beyond the Hill: Science Fiction and the Quest
for Transcendence. Rockville: Phoenix Pick.
Possamai, Adam (ed.). 2012. Handbook of Hyper-real Religions. Leiden: Brill.
Scruton, Roger. 2002. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. Praha: Academia.
Studený, Jiří. 2010. Dramata jazyka: teorie literatury a praxe tvůrčího psaní.
Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Štochl, Miroslav. 2006. Tuzemská literární věda a marxismus. In: Studia Moravica IV.
Symposiana. Olomouc: Univerzita Palackého: 219–221.
Zahrádka, Pavel. 2009. Vysoké versus populární umění. Olomouc: Periplum.