Datum zveřejnění:

25.9.2019

DOI:  https://doi.org/10.21104/CL.2019.3.04

Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. Český lid poskytuje otevřený přístup k veškerému svému obsahu v rámci licence
Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.

Abstrakt:

Based on a detailed excerption of manuscript and printed sources, we map
the strategies of spreading and worshiping the cult of the Jesuit patron
St. Francis Xavier in expressions of local piety. On the example of the
Tertianship House in Telč, we observe the forms of reverence, how the
cult of St. Francis Xavier was accented within the Order (Xavierian festi-
vities – e.g. ceremonies connected with his feast or the anniversary of his
canonization, and theatre plays), as well as how it was promoted outside
the Order’s community (e.g. the establishment of the pilgrimage site in
Knínice near Telč, Stations of the Cross, special devotions, pious pere-
grinations, granting indulgences). Using the ‘miraculous looks’ recorded
in the Jesuit annual reports and in the history of the Jesuit Province, we
present a reflection on St. Francis Xavier as a holy doctor and protector
not only in the times of plague.

Klíčová slova

Jesuit Order, St. Francis Xavier, pilgrimage site, Stations of the Cross, pilgrimage books, miracles, devotion, amulet

Text článku

Reference

Barbero, Amilcare. 2001. Atlante dei Sacri Monti, Calvari e Complessi devozionali europei. Atlas of Holy Mountains, Calvaries and devotional Complexes in Europe. Novara: Istituto geographico de Agostini.
Bobková-Valentová, Kateřina. 2006. Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia. Praha: Karolinum.
Bobková-Valentová, Kateřina. 2011. Consuetudines Assistentiae Germaniae. I. Praha: Historický ústav AV ČR.
Černý, Jiří. 2005. Poutní místa jihozápadní Moravy, milostné obrazy, sochy a místa zvláštní pobožnosti. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov.
Černý, Karel. 2007. Sv. Ignác z Loyoly a Panna Marie Klatovská jako zdroje milosti. In: Barokní jezuitské Klatovy. Sborník textů ze sympozia v Klatovech 27.–29. dubna 2007. Klatovy: Klatovské katakomby: 23–31.
Černý, Karel. 2014. Unfortunate Falls, Bladder Stones and Plagues. Religious Medicine of St. Franciscus Xavier. In: Štěpánek, Pavel (ed.): Svatý František Xaverský a jezuitská kultura v českých zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci: 59–65.
Černý, Karel – Havlík, Jiří M. 2008. Jezuité a mor. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Čornejová, Ivana. 1995. Tovaryšstvo Ježíšovo. Jezuité v Čechách. Praha: Mladá Fronta.
Elbel, Martin. 1999. Via Crucis jako poutní cesta par exelence. In: Staré stezky. Poutní cesty: soubor referátů z 4. pracovního setkání 21. 4. 1999. Brno: Památkový ústav v Brně: 14–20.
Fidlerová, Alena A. – Andrle, Jan a kolektiv (eds.). 2010. Františku nebeský, vyslanče přesmořský. Podoby úcty k sv. Františku Xaverskému v českých textech 17. a 18. století. Příbram: Pistorius & Olšanská.
Friedrich, Markus. 2008. Cirkulating and Compiling the Litterae annuae. Towards and History of the Jesuit Systém of Communicatio. Archivum Historicum Societatis Iesu 77, fasc. 153: 3–40.
Foltýn, Dušan a kolektiv. 2005. Encyklopedie moravských a slezských klášterů. Praha: Nakladatelství Libri.
Gaži, Martin. 2005. K hierarchii mariánské úcty na počátku 18. století. In: Stuchlá, Pavla (ed.): 300 let poutního kostela Jména Panny Marie na Lomci. Sborník příspěvků z odborného semináře, konaného dne 14. září 2004 v Městské galerii ve Vodňanech u příležitosti kulatého výročí vysvěcení chrámu. Vodňany: Městské muzeum a galerie ve Vodňanech: 93–101.
Hájek, Tomáš – Bukačová, Irena. 2001. Příběh drobných památek. Lomnice nad Popelkou: Studio JB.
Holubová, Markéta. 2010. Jezuité a významná mariánská poutní místa v českých zemích. In: Mihola, J. (ed.): Na cestě do nebeského Jeruzaléma. Poutnictví v českých zemích ve středoevropském kontextu. Brno: Moravské zemské muzeum: 99–116.
Holubová, Markéta. 2017a. Lékárna telčské koleje a její správci. Dějiny věd a techniky 50: 174–191.
Holubová, Markéta. 2017b. Zbožné putování na příkladu jezuitských poutních míst. In: Chroust, Václav – Buršíková, Zdeňka – Viták, Karel (eds.): Duchovní i světské cestování v době baroka. Klatovy: Klatovské katakomby: 18–41.
Hrdlička, Josef – Hrdličková, Markéta – Bína, Antonín. 2007. Telč. Telč: Dobrý důvod.
Janoušek, Jaroslav. 1893. Obnova děkanského chrámu sv. Jakuba Většího v Telči. Časopis Matice moravské 17: 55–63.
Julia, Dominique. 2000. Sanctuaires et lieux sacrés à ľ époque moderne. In: Vauchez, André (ed.): Lieux sacrés, lieux de culte, sanctuaires: approches terminologiques, méthodologiques, historiques et monografiques (Collection de ľ École Française de Rome, 273). Rome: École Française de Rome: 241–295.
Kafka, Luboš. 2009. Dárek z pouti. Poutní a pouťové umění. Praha: Lika Klub.
Knechtová, Hana. 2017. „Sancta et salubris est cogitatio pro defunctis exorare, ut a peccatis solvantur“ Jezuitská náboženská bratrstva v Chebu. Sborník Muzea Karlovarského kraje 25: 7–33.
Kocman, Pavel. 2013. Mikulov za Františka kardinála z Ditrichštejna (1611–1636). In: Mikulov. Praha: Nakladatelství Lidové noviny: 105–118.
Kovář, Daniel. 1998. Římov. Historie obce a poutního místa. České Budějovice: Obecní úřad Římov.
Kramer, Ernst. 1957. Kreuzweg und Kalvarienberg historische und baugeschichliche Untersuchung. Kehl: Hertz.
Kriss-Rettenbeck, Lenz. 1963. Bilder und Zeichen religiösen Volksglaubens. Rudolf Kriss zum 60. Geburtstag. München: Georg D. W. Callwey.
Malý, Tomáš – Maňas, Vladimír – Orlita, Zdeněk. 2010. Vnitřní krajina zmizelého města. Náboženská bratrstva barokního Brna. Brno: Statutární město Brno a Archiv města Brna.
Mikulec, Jiří. 2013. Náboženský život a barokní zbožnost v českých zemích. Praha: Grada.
Ochsenbein, Peter. 2000. Mitteilungen. Zur Typologie der Breverl. Über ein in St. Gallen 1996 aufgefundenes Exemplar. Österreichische Zeitschrift für Volkskunde 54/103, Heft 1: 55–75.
Orlita, Zdeněk. 2011. Náboženská bratrstva v olomoucké diecézi v pobělohorském období (1620–1740). Dizertační práce. Filozoficko-přírodovědecká fakulta Slezské univerzity Opava.
Ramešová, Michaela – Valecký, Štěpán. 2013. Založení domu třetí probace v Telči. In: Drdácký, Miloš – Loits, André – Rampula, Josef – Ramešová, Michaela – Valecký, Štěpán (eds.): Proměny telčských domů. Praha: Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR: 353–360.
Ramešová, Michaela – Valecký, Štěpán. 2015. Christianae veluti Cereri serta deferebant ... barokní slavnost v Telči v roce 1656 v podání jezuitských výročních zpráv. In: Vidět – Slyšet – Číst – Rozumět: sborník příspěvků mezinárodní konference studentů doktorských studijních programů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Katolická teologická fakulta: 179–184.
Řepa, Tomáš. 2018. Křížové cesty v Čechách a na Moravě v období baroka. Dizertační práce. Filozofická fakulta Palackého univerzity Olomouc.
Svatoš, Martin. 2013. Zde byly jeho Indie. Jezuitské misie v českých zemích a P. Antonín Koniáš. In: Bobková-Valentová, Kateřina – Sládek, Miloš – Svatoš, Martin (eds.): Krátké věčného spasení upamatování. K životu a době jezuity Antonína Koniáše. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.: 17–39.
Štěpánek, Pavel (ed.). 2014. Svatý František Xaverský a jezuitská kultura v českých zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Tomková, Soňa. 1997. Nejstarší dochované diáře jezuitské koleje u sv. Klimenta na Starém Městě pražském (1560−1610). (Příspěvek k diplomatice jezuitských kolejních písemností). Bibliotheca Strahoviensis 3: 137−196.
Wicki, Giuseppe – Raggi, Angelo Maria. 1964. Francesco Saverio. In: Bibliotheca Sanctorum, V. Roma: Instituto Giovanni XXIII. della Pontificia universita Laterense: coll. 1226–1236.
Zavadil, Pavel (ed.). 2015. Čeští jezuité objevují Nový svět. Dopisy a zprávy o plavbách, cestách a živobytí z Ameriky, Filipín a Marián (1657–1741). Praha: Argo.
Zech, Jörg. 2008. Die Litterae Annuae der Jesuiten. Berichterstatlung und Geschichtsschreibung in der alten Geselschaft Jesu. Archivum Historicum Societatis Iesu 77, fas. 153: 41–61.
Zvonařová, Alexandra. 2012. Amulety ve sbírce Muzea Jindřichohradecka. Vlastivědný sborník Dačicka, Jindřichohradecka a Třeboňska 24: 162–170.