Datum zveřejnění:
15.12.2016
DOI: https://doi.org/10.21104/CL.2016.4.04
Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
Abstrakt:
The long-term research of the
characteristics of Czech folk dance melodies
reveald that the songs and instrumental
melodies from the collections from the
19th and 20th centuries be divided into
several distinct musical groups. Besides the
already described types of triple meter,
“round and round”, „ländler“, „mazurka“
or polonaise-like rytmical.melodical
structures there is also a distinctive musical
type, minet or folk minuet. The present
study aims to confirm the subjectively
perceived musical quality of Czech
minets through the method of computer
structural analysis and to present them in
the context of so far published historical
researches and musicological analyses.
Klíčová slova
minuet, folk music, folk dance, structural analysis, complex musical analysis
Text článku
Reference
Adámek, Karel Václav. 1900. Lid na Hlinecku.
Praha: Archaeologická kommisse
při České akademii císaře Františka
Josefa pro vědy, slovesnost a umění.
Bartoš, František – Janáček, Leoš. 1901. Ná-
rodní písně moravské v nově nasbírané.
Praha: České akademie císaře Františka
Josefa pro vědy, slovesnost a umění.
Erben, Karel Jaromír. 1862. Nápěvy
prostonárodních písní českých.
Praha: nákladem vydavatelovým.
Feiferlíková, Romana – Bezděk, Jiří.
2013. Lidové písně z Plzeňska pro
zpěv a klavír v úpravě Oldřicha Blechy.
Plzeň: Vydavatelství M. Krist.
Gremlicová, Dorota. 2014. Tanec jako
předmět literární debaty v Čechách na
konci 18. století. Živá hudba 5: 118–128.
Hartl, Jiří Benedikt. [1810–1822]. Partibus
pro Violin Prim für mich Georgius Hartl.
Rkp. EÚ AV ČR, v. v. i., sign. 289/868–876.
Holas, Čeněk. 1909. České národní
písně a tance IV. Praha: B. Kočí.
Holas, Čeněk. 1910. České národní
písně a tance V–VI. Praha: B. Kočí.
Janeček, Petr (ed.). 2011–2014. Staročeské
pověsti, zpěvy, hry, obyčeje, slavnosti
a nápěvy ohledem na bájesloví
česko-slovanské, jež sebral Václav
Krolmus I–III. Praha: Nakl. PLOT.
Kazárová, Helena. 2005. Barokní
taneční formy. Praha: AMU.
Langer, Josef Jaroslav. 1957. České
prostonárodní obyčeje a písně. In: Bodláčí
a růže. Výbor z díla. Praha: SNKLHU.
Markl, Jaroslav. 1987. Nejstarší sbírky českých
lidových písní. Praha: Editio Supraphon.
Michal, Josef (ed.). 1959. Písně
a tance z Hradecka. Hradec
Králové: Krajský dům osvěty.
Neruda, Jan. 1946. České národní
tance. Praha: Nová osvěta.
Soukupová, Zora. 1980. Jihočeské
tance II. České Budějovice: KKS.
Stavělová, Daniela. 1993. Rukopisný
materiál J. E. Konopase jako
významný pramen pro studium
lidového tance kolem poloviny 19.
století. Český lid 80: 321–334.
Stavělová, Daniela. 1996. Lidové
tance v guberniálním sběru z roku
1819. Praha: IPOS Artama.
Stavělová, Daniela. 2007. Minet.
In: Lidová kultura. Národopisná
encyklopedie Čech, Moravy a Slezska
II. Praha: Mladá fronta: 561.
Stavělová, Daniela. 2008. Koncept
národního tance: obkročák, polka,
sousedská. In: Stavělová, Daniela –
Traxler, Jiří – Vejvoda, Zdeněk (eds.):
Prostředí tance. Hranice identity a jejich
překračování. Praha, NIPOS: 157–186.
622 Český lid 103 4 2016
Suchý, František. 1955. Lidové
písně a tance z Polabí na
Královéměstecku. Praha: SNKLHU.
Šebek, Svatopluk. 1959. Lidové písně
a tance z Nymburska. Praha:
Kabinet muzejní a vlastivědné
práce Krajského domu osvěty.
Trojan, Jan. 1997. Menuet. In: Slovník
české hudební kultury. Praha:
Editio Supraphon: 547–548.
Tyllner, Lubomír (ed.). 1995. Böhmische
Nationalgesänge und Tänze (České
národní zpěvy a tance) gesammelt von
T. A. Kunz I–II. Praha: ÚEF AV ČR.
Tyllner, Lubomír. 1997. Dvojí tendence
v tektonice českých lidových
písní (příspěvek ke strukturální
analýze českého písňového
typu). Český lid 84: 265–274.
Vejvoda, Zdeněk. 2002. Tanec „do
kolečka“ v dokumentech a ve sbírkách
písní a tanců. Český lid 89: 15–30.
Vejvoda, Zdeněk. 2004a. Hudební typ –
objektivní východisko revize českého
tanečně druhového systému. In:
Stavělová, Daniela – Traxler, Jiří
– Vejvoda, Zdeněk (eds.): Tanec
– záznam, analýza, pojmy. Praha:
Etnologický ústav AV ČR: 119–138.
Vejvoda, Zdeněk. 2004b. Nápěvy písní
k tanci „do kolečka“ – analýza a
hudební typ. Český lid 91: 153–203.
Vejvoda, Zdeněk. 2004c. Využití
počítačové analýzy ve výzkumu
českého písňového typu. In:
Ethnomuzikologicum III. Bratislava:
Ústav hudobnej vedy SAV: 177–197.
Vejvoda, Zdeněk. 2006. Nápěvy písní
k tanci do kolečka – textová výstavba
a deklamace. Český lid 93: 243–258.
Vejvoda, Zdeněk. 2008. Podoby lendleru
v Čechách. In: Stavělová, Daniela –
Traxler, Jiří – Vejvoda, Zdeněk (eds.):
Prostředí tance. Hranice identity a jejich
překračování. Praha: NIPOS: 87–156.
Vejvoda, Zdeněk. 2012. Lendler v Čechách.
Muzikologické fórum 1: 2: 61–67.
Vejvoda, Zdeněk. 2013. Hudební analýza.
In: Thořová, Věra – Traxler, Jiří –
Vejvoda Zdeněk: Lidové písně z Prahy
ve sbírce Františka Homolky II. Praha:
Etnologický ústav AV ČR, v. v. i.: 80–112.
Vejvoda, Zdeněk. 2015. Hudební analýza
podřipských písní. In: Thořová, Věra –
Traxler, Jiří – Tyllner, Lubomír – Vejvoda
Zdeněk: Lidové písně z Podřipska ve
sbírce Františka Homolky I. Studie
/ kritická edice. Praha: Etnologický
ústav AV ČR, v. v. i.: 60–98.
Vetterl, Karel – Hrabalová, Olga (eds.). 1994.
Guberniální sbírka písní a instrumentální
hudby z Moravy a Slezska z roku 1819.
Strážnice: Ústav lidové kultury.
Vycpálek, Josef. 1921. České
tance. Praha: B. Kočí.
Weis, Karel. 1932. Český jih a Šumava
v lidové písni VI. Praha.
Zemánek, Josef. 1912. Lidové tance
z Chrudimska. In: Chrudimsko a
Nasavrcko III. Chrudim: Výbor ku popisu
okresu Chrudimského a Nasavrckého.
Zíbrt, Čeněk. 1960. Jak se kdy v Čechách
tancovalo. 2. vyd. Praha: SNKLHU.