Datum zveřejnění:

25.6.2018

DOI:  https://doi.org/10.21104/CL.2018.2.03

Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. Český lid poskytuje otevřený přístup k veškerému svému obsahu v rámci licence
Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.

Abstrakt:

The essay deals with the
transformation of society and culture in
totalitarianism with the example of the
Czech folklore revival movement between
1948 and 1989. The text reflects the results
of research that used the method of oral
history in combination with the study of
official and unofficial written and pictorial
sources. While describing the principal
objectives of the Communist cultural policy,
the essay observes the reasons for the
mass development of folk ensembles in the
1950s and the gradual transformations of
their activity’s philosophy. The degree of
cooperation between folk ensembles and
political power, and their exploitation for
the propagation of Communist regime was
varied. Politically engaged performances as
well as participation in the events organized
by the totalitarian state apparatus – all
that has resulted in the negative attitude
that a part of the Czech public has adopted
towards the folklore revival movement as
a whole.

Klíčová slova

Folklore revival movement; folk ensembles; totalitarianism; communist cultural policy; transformation of tradition; leisure; Czech Republic.

Text článku

Reference

Arendt, Hannah. 1996. Původ totalitarismu I–III. Praha. Oikoymenh.
Bonuš, František. 1951. Podstata a úkoly nové práce tanečních souborů. Lidová tvořivost 2 (1): 11–15.
Černý, Václav. 1992. Paměti III (1945–1972). Brno: Atlantis.
Čížková, Zdeňka. 1954. Tance sovětských národů. In: Kol. autorů: O lidovém tanečním umění. Sborník pro práci souborů lidových písní a tanců. Praha: Orbis: 219–228.
Dobeš, Jan. 2013. Stát a kultura za druhé republiky, protektorátu a v letech 1945–1948. In.: Klimeš, Ivan – Wiendl, Jan (eds.): Kultura a totalita. Národ. Praha: Univerzita Karlova: 180–204.
[Dymerová, Hana]. 1952. Pohovor s vedoucí souboru z Ostravice V. Šejvlovou. Radostná země 2: 59–60.
Franc, Martin – Knapík, Jiří. 2013. Volný čas v českých zemích 1957–1967. Praha: Academia.
Havlíček, Stanislav. 1951. Za novou lidovou píseň – píseň družstevnickou. In: Gorlová, Anežka: Nech sa dobré daří. Nové písně slovácké vesnice. Praha: Osvěta.
Hill, Juniper – Bithell, Caroline. 2014. An Introduction to Music Revival as Concept, Cultural process, and Medium of Change. In: Bithell, Caroline – Hill, Juniper (eds.): The Oxford Handbook of Music Revival. Oxford, New York: Oxford University Press: 3–42.
Kopecký, Václav. 1951. O lidové umělecké tvořivosti. Ze Soběslavského kulturně osvětového plánu. Lidová tvořivost 2 (1): 1.
Kosíková, Jiřina. 1998. Vladimír Úlehla a počátky Moravského tanečního a pěveckého sboru. Národopisné aktuality 8 (3): 173–181.
Krist, Jan – Pavlicová, Martina. 2015. Národní ústav lidové kultury a Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici. (K 60. výročí založení ústavu a 70. výročí konání festivalu). Národopisná revue 25 (4): 278–291.
Laudová, Hana. 1954. Význam lidové umělecké tvořivosti v boji za mír a úkoly souborů lidových písní a tanců v budování socialismu v naší vlasti. In: Kol. autorů: O lidovém tanečním umění. Sborník pro práci souborů lidových písní a tanců. Praha: Orbis: 9–25.
Jančář, Josef. 2015. Institucionalizace folklorismu v českých zemích. Národopisná revue 25 (4): 273–27.
Jančář, Josef – Pavlicová, Martina. 1990. Lidová hudba a tanec na jevišti. (Čtyřicet let Hradišťanu). Strážnice: Ústav lidového umění.
Jírový, Zdeněk. 2005. Osvětou k svobodě. Praha: NIPOS.
Od folkloru k folklorismu. Slovník folklorního hnutí na Moravě a ve Slezsku. 1997. Eds. Pavlicová, Martina – Uhlíková, Lucie. Strážnice: Ústav lidové kultury.
Pavlicová, Martina – Uhlíková, Lucie. 2008a. Folklorismus v historických souvislostech let 1945–1989 (na příkladu folklorního hnutí v České republice). Národopisná revue 18: 187–197.
Pavlicová, Martina – Uhlíková, Lucie. 2008b. Folklorní soubory jako výrazný činitel etnokulturních procesů: úcta k tradici i naplňování sociálních a osobních potřeb. In: Toncrová, M. (ed.): Vývojové proměny etnokulturní tradice. Brno: EÚ AV ČR: 25–36.
[Podešvová, Hana]. 1953. Krajské školení pro soubory lidových písní a tanců. Radostná země 3: 127–128.
Resoluce I. celostátní folkloristické konference v Liblicích. 1953. Československá ethnografie 1 (2–3): 9–100.
Spurný, Matěj. 2017. „Překvapivá nenápadnost nesvobody.“ Novinky.cz [online] [cit. 15. 3. 2018]. Dostupné z:
Stavělová, Daniela. 2017. Zítra se bude tančit všude, aneb jak jsme se protancovali ke svobodě. Dichotomie tzv. folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Český lid 104: 411–432.doi:http//dx.doi.org/10.21104/CL.2017.4.01
Šafařík, Antonín. 1951. Úkoly souborů lidové umělecké tvořivosti v r. 1951. Lidová tvořivost 2 (1): 1–
Škvorecký, Josef. 1987. Neroztavení. Západ. Časopis pro Čechy a Slováky 9 (2): 12–14.
Václavík, Antonín. 1991. Lidové umění v péči odborníků. Národopisná revue 1: 21–24.